Odoo Help

Welcome!

This community is for beginners and experts willing to share their Odoo knowledge. It's not a forum to discuss ideas, but a knowledge base of questions and their answers.

0

Déclaration TVA France - Comment faites-vous ?

tva
By
Fred Saunier
on 3/4/14, 2:53 PM 2,347 views

Bonjour à tous,

Je pose la question aux assujettis français, pour nous éclairer en Belgique.

La Belgique est en train d'implémenter le droit européen en matière d'exigibilité de la TVA. Jusqu'ici chez nous, la facture était le fait générateur du reversement de la TVA. Désormais, ça n'est plus le cas, et on va faire comme tout le monde. A savoir que l'exigibilité de la TVA dépend de l'encaissement du prix pour les services, de la date de livraison pour les marchandises, etc.

C'est tout nouveau pour nous en Belgique, pas besoin de dire que c'est un peu le bazar. Je voudrais savoir comment vous établissez vos déclarations TVA en France avec OpenERP, parce que je ne comprends pas comment le système est adapté à la législation.

J'utilise OpenERP v5 et v7 (en expérimentation).

Dans la v5, je peux choisir d'établir le Rapport de taxes en fonction des factures ou des paiements. L'établissement d'après factures fonctionne très bien, mais n'est plus adapté. L'établissement d'après paiement ne marche pas bien, car il reprend dans la déclaration les factures payées en fonction de la période de la facture et non de son paiement.

Ex. : Facture de service du 15/01, période 01/14 - payée le 15/03/14 - devrait être reprise dans la déclaration 03/2014. En réalité, elle est ignorée tant qu'elle n'est pas payée, puis elle est reprise en période 01/14 dès que son paiement est enregistré (même si la période du paiement est 03/14).

Dans la v7, je n'ai pas trouvé la possibilité d'établir la déclaration TVA en fonction des paiements.

Par ailleurs, comment puis-je suivre la date de livraison des marchandises, le cas échéant ?

En d'autres termes, vous les assujettis français, qui êtes déjà dans le bain, comment faites-vous ?

Merci,

Fred

0
Mind And Go
On 11/24/14, 4:06 AM

Hy,

Be confident, it's also a mess for us in france with Odoo. ;-)

The best way I found to do this is to create an accounting move each month that summarize the TVA in special accounts. This should be a manual operation done by the accountant. That's the only way I found o achive this. In odoo there is no reports that could achieve this.

Moreover, AFAIK, the model and the workflow of tax payment is not able to achieve this. So in my opinion, you'll have to :

• Code
  • Create for each month a manual move

Additionnaly, consider you'll hava a partial income of an invoice that has multiple VAT rates. How will you choose the part of your income that has to be associéted to a specific VAT. I don't think that this kind of behaviour could be handled by an accounting software.
Whether you declare each month what you invoiced (that could be hard iy you don't have a high turnover) or you declare what has been paid and in this case, you must manually make an account move to prepare your declaration.

Hope it could help,

regards

0
Mickael Charbonnier
On 9/1/14, 11:49 AM

Hello,

Did you find a solution ? I'm also interest !

Thank,

Mickael

Your Answer

Please try to give a substantial answer. If you wanted to comment on the question or answer, just use the commenting tool. Please remember that you can always revise your answers - no need to answer the same question twice. Also, please don't forget to vote - it really helps to select the best questions and answers!

About This Community

This community is for professionals and enthusiasts of our products and services. Read Guidelines

Question tools

2 follower(s)

Stats

Asked: 3/4/14, 2:53 PM
Seen: 2347 times
Last updated: 3/16/15, 8:10 AM